Sajtómegjelenések | Linkek | Kapcsolat/Kiadó english | deutsch
Megrendelés
Dicsérő ismertető
A BLOG FROM THE UK BRIDGES AND BRIDGE DESIGN.

Egy remek hír: dicsérő kritikát közöl a brit THE HAPPY PONTIST blog szerzője könyvünk angol nyelvű változata alapján:

 http://happypontist.blogspot.hu/2018/03/danube-bridges-by-peter-gyukics.html

könyv,ajandek,jutalom,szakkonyv,palyavalasztas,duna hid,dunai,Peter

A blog szöveg nyers fordítása:

 

THE HAPPY PONTIST

A BLOG FROM THE UK ABOUT BRIDGES AND BRIDGE DESIGN

A BOLDOG HIDÁSZ

Egy blog az Egyesült Királyság hidjairól és a hídtervezésről

 

Hídtervező és csodáló vagyok. Az összes véleményem a sajátom, nem pedig a munkáltatómé.

 

Örömmel fogadtam a közelmúltban a"Danube-bridges: from the Black Forest to the Black Sea" egy példányát (Yuki Studio 330 oldal, 2010.)

Gyukics Péter fotográfustól.  Ez a könyv angol kiadása, amely magyar és német nyelven is elérhető, amely az összes Duna-hidat az indulástól a tengerig.

Gyukicsnak két korábbi hídfotózási könyve van, 2005-ös a “hidak Magyarországon” (“Bridges of Hungary”) és 2007-es a “Hidak mentén a Tiszán” (“Bridges along the Tisza”). Még nem volt szerencsém látni ezeket, de le vagyok nyűgözve (el vagyok ragadtatva) “A Duna-hídjai”-tól és ezért mindenképpen szeretném látni az előzőket is.

 

A Duna 2860 km hosszú, átfolyik vagy érinti tíz európai ország határát.Négy fővárost érint: Bécs, Pozsony, Budapest, és Belgrád.

Jelentős határ és  közlekedési folyosó volt ma pedig vízerőműi is különösen fontosak.

 

Gyukics két évig fényképezte a folyó minden egyes hídját, a könyv jellemzi azokat sorban a Brigach és a Breg patak összefolyásától, ahol a Duna kezdődik, egészen a folyó végéig, ahol beömlik a Fekete-tengerbe. A folyó hajózható mellékágainak hídjait is tartalmazza (mint például a bécsi Duna-csatorna), összesen 342 hidat ábrázolt 962 fotón. Az összes híd, amely valamilyen forgalmat hordoz, benne van, de nagy baj, hogy a Szemederovó-i látványos kőzműhíd, ami egy gázcsövet hordozó függőhíd hiányzik.

 

Ez a könyv félig utikönyv, félig enciklopédia, a kettőt kombinációja. Nemcsak fényképek útban lefelé a Dunán, hanem ez a folyó hídjainak egyetlen teljes fotó listája.

 

A fényképeket kíséri a híd szakértőinek Tóth Ernő és Trager Herbert szövegével, adnak tényszerű információt. Minden egyes szerkezetnél összegyűjtötték az építés évét, a legfontosabb méreteket, a tervezőt, a kivitelezőket, érdekes funkciókat, és van ahol történelmi információkat is közölnek. Tóth Ernő híres író Magyarországon a hidak területén és az érdeklődők az Első Lánchíd weboldalon is megbizonyosodhatnak erről.

 

 A könyv hasznos térképeket tartalmaz,részletes  tárgymutatót (indexet), és egy sor hasznos információt a bevezetőben, többek között egy részletes, informatív leírást a folyóról, amelyet egy geológus és egy hidraulikus mérnök közösen írt.

 

A legkisebb hidak íve csak 9, a legnagyobbé 351 m. A hidak bemutatása (élete) 1146-tól napjainkig tart, bár a többséget az elmúlt 75 évben építették vagy építették át. Ez a könyv kortárs fotókat tartalmaz,  így bár az idősebb hidak teljes történetét leírja, nincsenek történelmi fényképek vagy képek.

Ezek egyes esetekben máshol is megtalálhatók, például, a magyar szakasz hídjait részletesebben bemutató kiváló könyvben a "Duna-hídjaink”-ban,amely online szabadon elérhető.  

A leghosszabb ősi Duna-híd, a Constantine's Bridgehiányzik (mert már nem létezik: 2437 m hosszú volt és 328-tól kb. 370-ig állt),míg a híres Traianus híd helyreállított hídfőjével szerepel. 

 

Gyukics tett azért, hogy megtalálja a jó nézőpontot a fotózáshoz és a hidak többségénél sikerült is ez, néhányat pedig a levegőből vagy a folyón lévő hajókról fényképezett le.

Az utazás lassan indul, sok oldalnyi megkülönböztetés nélkül, bár nem teljesen érdektelen.Ezek többnyire meglehetősen névtelen országuti, vasúti és gyalog hidak a vidéki Németországban. Található néhány furcsa megoldás, de ami számomra a legtöbb az az, hogy milyen sokfajta átkelő van ezen a nagy folyón. Szinte nincs két azonos híd, még akkor is így van ez, ha a folyó ugyanaz, az átkelést mégis mindenütt más és más módon oldották meg.

A környezet eltérő jellemzői és a megközelítésbeli különbségek miatt az egyes mérnökök többször terveznek ugyanazon a folyón, mégis minden helyszínre más és más szerkezetet hoznak létre.

 

Rengeteg itt mindazok száma, akik tévesen azt gondolják, hogy a mérnöki munka inkább tudomány, mint művészet.

 

Bár a fotók a hidakra összpontosítanak, rengeteg látnivaló van a vidéken, és a hidakat használók is megjelennek a fotók egy részén Amint a könyv folytatódik, a szerkezeti tervezés lehetőségei folyamatosan bővülnek, míg a táj fokozatosan változik. Lapozzon előre néhány oldalt, és ami kezdetben észrevehetetlen volt, világosabbá válik, kitűnik,hogy a folyó nagyobb, terebélyesebb lesz és egyre inkább uralja a tájat.

 

Számos híd is van, amely, őszintén szólva, unalmas, legalábbis  a kezdeti szakaszon, de tarkítja a képet pár aranyos kis fedett fahíd, és néhány érdekes és szokatlan beton és acélszerkezet. Lefelé haladva egyre több rácsos acélhíd van, amelyek száma növekszik, amíg a Duna domináns hídformájává nem válik. Csábító, hogy megpróbáljam kiválasztani kiemelkedőket, de nagyon sok szerkezet van, úgy hogy bármely hídrajongó találhat olyat, ami kedves vagy meglepő számára. A kiadó honlapján a legtöbb hídról találhatók miniatűr minták. Az út mentén a Duna fölött néhány világhírű és jól ismert tervező megvalósult terveit, valamint számos olyan hidat láthatunk, amelyek szerkezetileg vagy építészetileg figyelemre méltóak.

 

Van egy doboz szerkezetű gerendahíd, amelyben rejtve vasút halad / egy ferdekábeles híd tetején egy kávézóval / számos ívhid olyan vékony, hogy instabilnak hinnénk / fordított piramisra emlékeztető   hídlábak / Sergio Musmeci Basento folyó fölötti vékony héj kísérletének osztrák változata (mindkettő 1971-ben épült, a bécsi  Erdberger Brücke-t 2015-ben lebontották -Gyukics-) /egy emeletes szerkezet, amelynek az alsó szintje felemelhető a hajók áthaladása érdekében, mint egy szoknya, és még sok más furcsa, csodálatos és bámulatos híd.

 

Lehetetlen, hogy az olvasó ne kezdje el felismerni az egyik legfontosabb okát a szerkezetek sokféleségének, és annak magyarázatát, hogy miért van olyan kevés régebbi szerkezet.Sok hídról írják, hogy a második világháborúban megsérült vagy megsemmisült és azóta újjáépítették. Ugyanez igaz a szerbiai hidakra is, amelyek közül sokat 1999-ben a NATO légicsapások súlytottak. Háború idején kulcsfontosságú a folyami átkelőkhöz való hozzáférés, és a Duna-hidak történelme emlékeztet arra, hogy a hidak gyakran kulcsfontosságú szerepet játszanak a békés kereskedelemben és együttműködésben, és ezért konfliktus idején különösen sebezhetővé válnak.

 

A szöveg angolra fordítása nem mindig tökéletes, de elég jó. 

A szakkifejezési hibákat a szöveg többi része egyértelműsíti.

(A példákat szakszótár híján nem tudtam lefordítani, ehhez “szak-anyanyelvinek” kell lenni -Gyukics- 

Knowing that "permanent height" should instead be "constant depth" and that "belt" should be "chord" will resolve most of the more peculiar captions.)

 

A könyv közvetlenül a kiadótól vehető meg, ára 20 Eu plussz a postaköltség, ami az Egyesült Királyságba nekem összesen 35 Eu volt. Ez nagyon jó ár egy színes könyvért, amely 328 oldalas és 23,5 x 30 cm méretű, bár eközben bankátutalási díjat kellett fizetnem.

A könyv kiadói ára MOST: 5250,- Ft! borito

A megrendelés folyamata:

1. A "megrendelem" gombra kattintva értelemszerűent töltse ki a mezőket.

2. Válassza ki a szállítás módját. Postai helyett Pick Pack Pontokon keresztük történik a szállítás. Ezért a megjegyzés rovatban kérjük adja meg az átvételi Pick Pack Pontot. http://www.pickpackpont.hu/

3. Ha személyesen, akkor időpontegyeztetés a következő telefonszámok egyikén: 1/353-4075, 30/9547-905, 30/242-2051.
  


Partnereink

Speciálterv Kft.

Vasúti hidak Magyarországon

Első Lánchíd Bt. 

Gyere velünk vizitúrázni

Yuki Stúdió