Sajtómegjelenések | Linkek | Kapcsolat/Kiadó english | deutsch
Megrendelés
Kicsik és nagyok - Az összes Duna-híd egy könyvben
2011. július 16. szombat: Magyar Nemzet - Magazin 30-31. oldal- szerző: Wekerle Szabolcs

FELCÍM: Az összes Duna-híd egy könyvben

CÍM: Kicsik és nagyok

 

LEAD: Gyukics Péter fotográfus herkulesi munkára vállalkozott: egyetlen albumban mutatja be a Duna főágának összes, valamint a hajózható mellékágak 47 hídját. Huszonöt méteres faátkelőtől a több mint két kilométer hosszú viaduktig. 

 

Odafönn, északon, a Brigach és a Breg patak összefolyásánál indul útjára Európa második leghosszabb folyója – a 2860 kilométeres Dunát csak a 3690 kilométer hosszan hömpölygő Volga anyácska pipálja le. Ám míg utóbbi mindvégig Oroszország területén marad, a Duna a Föld legnemzetközibb folyama. Vizét 19 ország területéről gyűjti össze, tíz országon folyik át (igaz, Moldovát csak a bal partja érinti, mindössze hatszáz méter hosszan), és négy főváros fekszik a mentén: Bécs, Pozsony, Budapest és Belgrád

Gyukics Péter fotóművész maga sem tudja pontosan, miért és mióta nyűgözik le annyira az átkelők, hogy két hasonló témájú album – a tizenkétezer hazai híd legjavát bemutató Hidak Magyarországon és a Hidak mentén a Tiszán – után két és fél évet áldozott az életéből a gigantikus anyag összegyűjtésére és megörökítésére. Gyerekkora óta kötődik a vízhez, hat évig kajakozott. Először 2004-ben kapott megbízást egy szakmai kiadvány illusztrálására, ám aztán rabul ejtette a téma. Azóta fő célja, hogy képeivel megmutassa a sokszor szigorú szerkezetekben rejtőző szépséget. Mert, írja egyedülálló könyve bevezetőjében, az utazó használja a hidakat, átrobog rajtuk, ám gyakran a szembeötlő szépséget sem látja. 

Abból pedig akad bőven. A Duna felső szakaszán, ahol sokhelyütt még nadrágot feltűrve is át lehet lábalni a keskeny patakon, talán a faszerkezetes kerékpáros és gyaloghidak, míg a Fekete-tengerhez közeledve, az al-dunai szakaszon, ahol a folyó helyenként beszorul a hegyek közé, és a százméteres mélységet is eléri, hogy aztán a sík területekre kifutva tóvá terebélyesedjen, a nagyszabású, néhol két kilométer hosszú óriások ejtik ámulatba a nézőt. De ugyanilyen megkapó a baden-württembergi Beuron 1913-ban épült szecessziós hídja, és természetesen Budapest folyamviszonylatban is kiemelkedően szép hídállománya, közte a kor szerinti listában harmadik legrégebbinek számító Lánchíddal. 

A hídfényképezésnek nincs külön, tankönyvben leírt technikája. Mindegyikkel külön meg kell barátkozni, mondja Gyukics Péter, rászánni az időt, hogy feltűnjenek a részletek. A pillérek díszítései, az erkélyek, a vasbeton szerkezeteken látható egy-egy apró ötlet. A legidősebb állandó Duna-híd, az 1146-ra elkészült regensburgi gyönyörű kőteste, vagy épp a hosszúsági versenyben második helyen álló, Ruszét és Giurgiut összekötő, 2224 méteres Barátság határhíd rozsdálló monumentalitása. A 212 német híd makulátlansága, és a Belgrádot és Pancsovát összekapcsoló közúti-vasúti átjáró pénztelenséget jelző rossz állapota. 

Bár egy kicsit minden híd előtt megmozdult benne a gondolat, épségben átér-e, utóbbi volt az egyetlen, amelyen kifejezetten félt, meséli a fotós. Tíz percet is kellett várnia, míg a fénykép lencséjébe befogott oszlop végre egyenesen állt. Igaz, hidász ismerősei később megnyugtatták: attól, hogy egy híd leng és mozog, még nem szakad le. 

Majd erre gondolunk a budapesti Szabadság hídon is, amikor elrobog mellettünk a villamos. A fényképésznek egyébként épp ez a kedvence: a Feketeházy János tervei alapján épült egykori Ferencz József híd, amelyet Nagy Virgil építész „öltöztetett fel” (az ő műve volt egyébként az eredeti Erzsébet híd architektúrája is). Némileg hasonló áll a Tisza felett a vajdasági Magyarkanizsán is, ám ott mindenhol látszik a szerkezet, ami ritkaságnak számít. Egy másik – 1976-ban épített, így jóval modernebb, ám letisztultságában ugyancsak nagyon tetszetős – Szabadság híd is ível át a folyón, Újvidéken. Az 1999-es bombázások során súlyos károkat szenvedett, de 2005 óta újra teljes épségben látható. 

Budapest, Erzsébet híd 

Gyukics munkáját a hazai hidászszakma nagyjai segítették. A 83 éves dr. Träger Herbert gyűjtötte össze és szerkesztette kötetté az adatokat, történeteket. dr.Tóth Ernő hídtörténész lektorált, statisztikát és hídajánlót készített, Kordos László geológus és Reich Gyula vízépítő mérnök pedig rövid tanulmányokat írt bele. Nélkülözhetetlen támogatást nyújtott a munkához a fényképész két állandó segítője, felesége Nyitrai Judit és Sitku László főhidász is. 

Az album fő erénye a szakszerű, de laikus számára is izgalmas hídleírások mellett az, hogy nézője egy helyben ülve, lapozgatva is egy hallatlanul izgalmas utazás részese lesz. Olyannyira, hogy akár egy valódi hídnéző túra tervét is szövögetni kezdi. Amire azonban érdemes vigyázni: míg a Regensburg fölötti részeken átlagosan két kilométer a hídsűrűség, lejjebb néhol 240 kilométert is haladhatunk anélkül, hogy folyami átkelőbe botlanánk. 

A cikkben Gyukics Péter három fotóját közli a lap "A Duna hidjai" c. könyvből:

1. a nagy kép: Giurgiu-Rusze román-bulgár határhíd (emeletes, vasúti és közúti)

2. balra lenn: Erdberger Steg - Bécs/Wien a Duna-csatorna egyik kerékpáros 

és gyalogos hídja  (Ausztria)

3. jobbra: Thiergarten, kerékpáros és gyalogos híd (Baden-Württemberg, 

Németország)

 

 

 Hasonló anyagú, funkciójú hidakat talál az "Ízelítő a könyvből" c. menüpont alatt

 

Szlovákia

Pozsony/Bratislava, Kikötői híd (autópálya és vasúti híd)

 

Németország

Baden-Württemberg: Neufra, kerékpárút hídja a Dunán

 

Rajna-Majna-Duna csatorna

Kerékpárúti híd, észak rész (Regensburg)

 

A könyv kiadói ára MOST: 5250,- Ft! borito

A megrendelés folyamata:

1. A "megrendelem" gombra kattintva értelemszerűent töltse ki a mezőket.

2. Válassza ki a szállítás módját. Postai helyett Pick Pack Pontokon keresztük történik a szállítás. Ezért a megjegyzés rovatban kérjük adja meg az átvételi Pick Pack Pontot. http://www.pickpackpont.hu/

3. Ha személyesen, akkor időpontegyeztetés a következő telefonszámok egyikén: 1/353-4075, 30/9547-905, 30/242-2051.
  


Partnereink

Speciálterv Kft.

Vasúti hidak Magyarországon

Első Lánchíd Bt. 

Gyere velünk vizitúrázni

Yuki Stúdió