A Duna ékszerei - átkelés a Dunán - crossing the Danube - ....
Szemet gyönyörködtető Budapest Duna-hídjainak együttese.
"A Duna hídjai" című foto album talán legszebb oldalai a budapesti dunai hidakat bemutatók.
Egyenként mutatom meg látványos átkelőinket. A budapesti Duna-hidakat nem sorban jelenítem meg, a sorrendjük úgyis ismert. Nem számuk, vagy sorrendjük, hanem szépségük fontos.

Kedvencem a Feketeházy János tervei alapján készült és Nagy Virgil Műegyetemi tanár által 'felöltöztetett' Szabadság híd.

A Széchenyi Lánchíd, Magyarország első állandó Duna-hídja. Tervezője az angol Williem Tierney Clark, a kivitelezést,a munkákat szervező és irányító pedig a skót Adam Clark volt. A híd létrehozásának megálmodója, majd a pénzügyi lehetőségek megteremtője, az építés atyja Széchenyi István gróf volt.
______________________________________
A Petőfi híd a Dunáról. 1933 és 1937 között épült. Felsőpályás rácsos gerendahíd. Közúti és villamos forgalom is zajlik rajta.
A II. világháborúban, 1945. januárjában a visszavonuló német csapatok ezt a budapesti Duna-hidat is felrobbantották. Mint ahogy többi Duna-hidunkat és Magyarország minden valamire való hídját is.
Egy dunai hajókiránduláson készítettem ezt a fotót.

Ez egy nyári délután készült. A budapesti hidak sorában a Petőfi híd rácsos szerkezetének árnyjátékával a legérdekesebb a Dunán.


_______________________________________
____
A Margit híd, amint -megszokottan- nem látszik híd mivolta. A pesti lehajtó felől, délutáni csúcsidőben, az egyik záporos napon, június 26-n. A színek, a furcsa világosság nagy dörgést, villámlást sejtetnek.


A felhajtó felől, kicsit később: vakmerő kerékpáros az amúgyis zűrös átépítés alatti terület előtt. Zűr: mi a magyarázata az aluljáró megszüntetésének?
___________________________________________
Ez egy tavaszi fotóm, aranylik a Duna felett a Margit híd.
___________________________________
A naplemente és a Margit híd után egy délben exponált fotó az Erzsébet hídról. A mai Erzsébet híd függőhíd. Elődje a maga idejében a világ legnagyobb lánchídja volt. 70 évig a legnagyobb nyílással is büszkélkedhetett a Dunán. 1903 és 1945. januárja között állt. A II. világháborúban a visszavonuló német csapatok felrobbantották, akárcsak a többi budapesti Duna-hidat. Az új, a mai kábelhíd 1960 és 1964 között épült fel.

Két fiatalabb között a rangidős Lánchíd. Fenn ragyog a felújított Margit híd, lenn a legifjabb (II.) Erzsébet.

_________________________________
Ez itt a Lágymányosi, majd átnevezése óta (2011-12?) a Rákóczi híd. Legjellegzetesebb szerkezeti része, képi motívuma az öt oszlop, amelyek a világítótest hordozásán túl függesztőrúdként szerepet játszanak a terhek viselésében is. Ez az első függesztőrudas acél gerendahíd a Dunán. Sajátos vöröses-meggypiros szinükkel és alakjukkal ezek az oszlopok teszik nekem kedvessé ezt a hidat.

__________________________________
Nyári kép a Margit hídról: Hideg a Duna? Meleg?

_________________________
Vajon kire, mire koncentrál ez a kedves hölgy a Lánchídon?

______________________________________________
Az Erzsébet híd a budapesti tetők felett. Háromszor kettő, három pár.

___________________________________________
Két kapcsolatot szimbolizáló emberi alkotás. Egy híd és egy templom. Budapesti híd, budapesti templom.
______________________________________________
Az első állandó híd -Regensbug alatt- a Dunán, a Széchenyi Lánchíd. Nagyon közel áll hozzám, sokat fotózom. Ezt idén februárban exponáltam:

Ezt pedig augusztus elsején:

A kapuzat izgalmas téma. A fényviszonyok napról-napra, óráról-órára változnak, más és más kompozíciós lehetőségeket adva. Ezt a fotót 2013. december elején készítettem.

_________________________________________________________
Nem tudok betelni a Szabadság híd látványával. Minden alkalom élmény, ha látom, ha átmegyek rajta. Budapesti hid királynő!

A 'látványtervező' a 'designer' Nagy Virgil maximálisan megfelelt a kihívásnak. Anyagszerű motívumokkal díszítette a kapuzatokat. Így összhangot teremtett a szerkezet adta műszaki alakzatok (pl. a fenti kép egymást keresztező rövid szakaszai) és a kapuzat kerek, hajlított motívumai között.

Fény és árnyék, a világos és sötét tónusok, élénk és tompa színek, kompozíció, élmény, érzés, a kihívások vállalása, ... Mind-mind kell a fotográfiához.

___________________________
Az Újpesti vasúti hidat 2008-ban építették át. A kíválóan összehangolt munkafolyamatoknak és a kiváló mérnöki és kivitelezői munkának köszönhetően az átépítés gyors és sikeres volt. A híd 2008. június 21. és szeptember 21. között újult meg. (Északi vasúti híd is volt a neve, ennek a vasutat hordozó budapesti Duna-hídnak.)

Ezt a fotót az átépítésben résztvevő Clark Ádám úszódaruról készítettem. A Clark és legénysége sok hídépítésben vett részt. Más országok vizein is. (A közelmúltból két példa: Szekszárd Szent László Duna-híd, M0 Megyeri híd. A Megyeri a budapesti hidak sorában az első - folyásirány szerint, építési éve szerint az utolsó.)
__________________________________________

Budapest hídjai közül négyet mutatok a képen a Margit híddal kezdődően, a Dunán felfelé. Jópár torony is van fotómon. Mennyi? Kilenc. Nem nyolc? Nyolc, ha a három templomit, a margitszigeti Víztornyot, két toronyházat az Árpád híd pesti hídfőjénél és az M0 Megyei hídjának két pilonját vesszük számba. A 9. a Clark Ádám úszódaru gémje. (A budapesti hidak száma: 11.)
A Duna hídjai északról délre - a budapestiekkel együtt- ott sorakoznak ebben a fotóalbumban. Hídalbum, hídkönyv, hidas könyv, kinek-kinek ízlése szerint.
________________________________________