Sajtómegjelenések | Linkek | Kapcsolat/Kiadó english | deutsch
Megrendelés
50 éve adták át a budapesti Erzsébet hidat
A jubileumi emléknap három eseménye

1. EMLÉKÜLÉS A BUDAPESTI GAZDASÁGI ÉS MŰSZAKI EGYETEMEN

A Műegyetem  Dísztermében a hidász szakma öt előadással tisztelget a régi és az új Erzsébet híd tervezői és építői előtt.

Duna hid,dunai,kabelhid,Sissi,BME,acel,fuggohid,Budapest,fovaros

Dr. Farkas György egyetemi tanár, a Hidak és szerkezetek tanszék tanszékvezető-helyettese nyitotta meg az ünnepi ülést.

Budapest,fovarosi,budapesti,dunai hid,Duna,acel,fuggohid,kozuti hid

A hidász szakma ifjú, középkorú és örökifjú tagjai egyaránt ott voltak a teremben.

 Duna hid,dunai,kabelhid,,ffotoalbum,ajandek,ajandekkönyv,

Amikor a hóhért akasztják!

 Budapest,fuggohid,budapesti,dunai hid,Duna,kabelhid,fotoalbum

Dr. Träger Herbert mérnök úr a világrekorder, 1903-ban átadott régi Erzsébet hídról tartott előadást. Miben volt a mi Erzsébet Duna-hidunk  világrekorder? 1903 és 1929 között  a legnagyobb nyílású lánchíd volt. A Dunán -a németországi fölső folyószakasz kis hídjait nem számítva- 1972-ig a budapesti Erzsébet híd volt az egyetlen mederpillér nélküli híd. Vagyis: csak a két parton állnak pillérek, a folyóban nem.

Budapest,fuggohid,budapesti,dunai hid,Duna,kabelhid,ajandek fotoalbum

Földi András mérnök úr a budapesti hidakat a II. világháborúban ért pusztítást követő roncskiszedésről beszélt. Ő sokat tett ennek a témának a felkutatásáért.  2003-ban Földi András áldozatos munkája nagyban hozzájárult az akkor 100 éve átadott régi Erzsébet hídról való megemlékezés sikeréhez.

Budapest,fuggohid,budapesti hid,dunai hid,Duna,kabelhid,fovarosi hid,hidak budapesten

Dr. Domanovszky Sándor Széchenyi-díjas mérnök úr előadása az  új Erzsébet híd építésének sajátosságairól szólt. Személyes tapasztalatai vannak a régi híd pesti kapujának lebontásában, és az új híd építésében.

 Budapest,fovarosi,budapesti hid,dunai hid,Duna,fuggohid,kabelhid,kozuti hid,magyar hid

Szakmai beszélgetés az előadások szünetében.

budapesti hid,dunai hid,Duna,fuggohid,kabelhid,uvaterv,magyar hid,magyar terv

Szakmai találkozó az előadások szünetében.

budapesti hid,dunai hid,Duna,fuggohid,kabelhid,msc kft,magyar hid,magyar terv

Bácskai Endréné is résztvett a híd megvalósításában. Fiatal mérnökként hívta Őt a nagytudású és tekintélyű Sávoly Pál az UVATARV-be, a tervező stábba. Előadásában az Erzsébet híd utóéletéről beszélt, vetített képeket.

Duna hid,dunai,kabelhid,fotoalbum,ajandek,ajandekkönyv,budapesti,fomterv

Schulek János mérnök úr  az Erzsébet hídnak a budapesti hidak között a városfejlesztésben betöltött szerepéről beszélt.

budapesti hid,dunai,Duna-hid,fuggohid,kabelhid,budapest,magyar hid,magyar terv

Dr. Träger Harbert mérnök úr TV interjút ad. A hidászok nagytudású doyenje az új Erzsébet híd újjáépítésében is résztvett.

_____________________________________

2. KOSZORÚZÁS SÁVOLY PÁL EMLÉKTÁBLÁJÁNÁL

uvaterv,Gyukics foto,dunai hidak,duna-hid,budapesti hidak,kabelhid

Az Erzsébet híd pesti hídfőjénél Kozma Károly mérnök úr emlékezett vissza Sávoly Pálra, akinek az UVATERV-nél munkatársa volt. Sávoly Pál nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező, elismert mérnökként lett 1953-tól UVATERV Hídirodájának vezetője. Ő volt az Erzsébet híd vezető tervezője, az új budapesti híd megálmodója. (Kevesen tudják, hogy a híd újra építéséről meg kellett győzni az akkori döntéshozókat.)

budapest hidjai,duna hid,foto Gyukics,magyar terv,kabelhid,fuggohid

___________________

budapesti hid,dunai,Duna-hid,fuggohid,kabelhid,fovarosi,magyar hid,magyar terv

A hidász szakma nevében Hodik Zoltán, a fővárosi főhidász koszorúzta meg a nagy előd emléktábláját.

fuggohid,kabelhid,Gyukics foto,magyar hid,magyar terv,dunai hidak,Duna

 ________________________________________________________

3. "50 ÉVES AZ ÚJ ERZSÉBET HÍD" című kiállítás megnyitója a MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUMBAN, Budapesten

Gyukics foto,magyar hid,magyar terv,lanchid,duna hid,Kozlekedesi Muzeum

 Az 1903-ban átadott régi Erzsébet híd tágyi emlékei Budapesten, a Műszaki és Közlekedési Múzeum előtt. Balra az avatáskori emléktábla, középen az egyik sas szobor, jobbra kőkorona, mögöttük egy lánclemez. Az első budapesti Erzsébet híd ugyanis lánchíd szerkezetű volt. 26 évig a világ legnagyobb nyílású lánchídja volt. 1972-ig az egyetlen Duna-híd, amelynek csak parti pillérei voltak, vízben állók nem. Akkor, 1972-ben adták át Pozsonyban (Bratislavában) a "Szlovák Nemzeti Felkelés" hídját. 1993 óta "Új híd" a neve. Szlovákul: "Novy Most". Ez ferdekábeles híd, és hátradőlő ferde pilonja teszi különlegessé.

Kozlekedesi Muzeum,Gyukics Peter,magyar hid,magyar terv,emlektabla,duna hid

A régi Erzsébet híd átadáskor elhelyezett emléktáblája. 

Gyukics foto,kabelhid,magyar terv,dunai hidak,Kozlekedesi Muzeum

 A kiállítást a Műszaki és Közlekedési Múzeum igazgatója, Krámli Mihály úr nyitotta meg. Szépen beszélt a budapesti hidakról, természetesen elsősorban a kiállítás témáját adó Erzsébet hídról.

Gyukics foto,kabelhid,megnyito,duna hidjai,budapest,Kozlekedesi Muzeum

 Két hidász a kiállítás-megnyitó közönségéből: a tárló mögötti ősz úr dr. Domanovszky Sándor Széchenyi-díjas mérnök, aki a régi híd maradványinak bontásában és az új híd építésében is részt vett. Mögötte a hölgy dr. Koller Ida mérnök az UVATERV vezető tervezője, nagy számú szakmai publikáció szerzője. Mindketten elismert szakértők, több budapesti híd építésének fontos alakítói, résztvevői.

Gyukics foto,kabelhid,panorama,duna hid,budapest,kiallitas,poszter,modell

 A kiállítás nyitánya: elöl a posztamensen a mai híd makettje, és egy elemi kábeldarab. A falon fenn a régi makett fotója, alatta egy-egy panoráma kép a régi és az új budapesti Erzsébet Duna-hídról.

fuggohid,kabelhid,dunai hidak,duna hid,budapest,hidepites,kiallitas,poszter

A kiállítás részlete 

Gyukics foto,megnyito,budapest,Kozlekedesi es Muszaki Muzeum,duna

 A megnyitó szakmai beszélgetésre is alkalmat teremtett.  

fuggohid,kabelhid,duna hidja,fotoalbum,budapest,hidepites,kiallitas,poszter

Egy részlet a kiállításból 

kabelhid,megnyito,duna hidjai,budapest,Kozlekedesi es Muszaki Muzeum

Az Erzsébet híd építésére irányuló felfokozott figyelmet jelzi a kiállításon látható két festmény is. A figyelem egyik oka az volt, hogy a II. világháború pusztítása után ez a budapesti Duna-híd lett újjá legkésőbb.

___________________________________

 2014. december 23-n és 27, 28-n volt látogatható a kiállítás.

2015. január közepétől március végéig a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény Múzeumban is megtekinthető volt a tárlat.

----------------------- 

A kiállítás képeiből mutatok néhányat:

Duna-hidjaink,dunai hid,budapest regi es ujabb hidjai,kockakö

Mi látható a képen? A régi híd próbaterhelése. A terhet akkor a híd felületére kirakott kockakő sokaság adta.

 

Duna-hidjaink,duna hidak,budapest regi es ujabb hidjai,Gyukics Peter

Ez már az új Erzsébet híd próbaterhelésének fotója. 1964. november közepén, a híd alapos átvizsgálása után 126 járművel (villamosokkal, autóbuszokkkal, locsolókocsikkal, trélerekkel, stb.) mintegy 2000 tonnányi teherrel megtörtént a híd statikus próbaterhelése. Ezt a dinamikus próbaterhelés követte. (Erről sajnos még nincs fotónk.)

 Duna-hidjaink,dunai hidak,budapest regi es ujabb hidjai,fovarosi,makett

A régi budapesti Erzsébet Duna híd makettje a Műszaki és Közlekedési Múzeumban. A háttérben a híd tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat két pályaművének rajza látható.  

 humor,vicc,vicclap,vidamsag,dunai hid,budapest hidja,duna,vidam,vig

A humornak akkor sem voltak híján.

 

fuggohid,kabelhid,dunai hidak,duna hid,fotoalbum,hidfotok,uvaterv

Már helyén a két kábel, még ott a két szerelőszőnyeg.

__________________________________________

A régi-új Margit hídon haladó 6-os villamoson találkoztam régi kedves ismerősömmel. Ő a közúti közlekedés stratégiai szakértője. A Műegyetem hallgatója és emellett az Esti Hírlap tudósítója is volt. Az építés vezetőjétől kapott engedélyt, hogy ott lehessen a hídon az utolsó merevítőtartó beemelésénél. A pesti oldali hídrész végén állva figyelte a hídzárás izgalmas műveletét. Még 50-60 centi hiányzott a híd összezárásához, ám Ő már átugrott a záró elemre, majd a budai hídrészre, és rohant a Rudas fürdőbe. Ott volt ugyanis a legközelebbi telefonfülke. Onnan tudta felhívni az Esti Hírlap szerkesztőségét, hírül adva a munkafázis sikerét. Még a délután 2 előtti lapzárta előtt leadta a hírt, így már az aznapi, friss lapban megjelenhetett a budapesti Erzsébet híd összezárásának örömhíre. 

 

 

 

 

 

 

 

 

A könyv kiadói ára MOST: 5250,- Ft! borito

A megrendelés folyamata:

1. A "megrendelem" gombra kattintva értelemszerűent töltse ki a mezőket.

2. Válassza ki a szállítás módját. Postai helyett Pick Pack Pontokon keresztük történik a szállítás. Ezért a megjegyzés rovatban kérjük adja meg az átvételi Pick Pack Pontot. http://www.pickpackpont.hu/

3. Ha személyesen, akkor időpontegyeztetés a következő telefonszámok egyikén: 1/353-4075, 30/9547-905, 30/242-2051.
  


Partnereink

Speciálterv Kft.

Vasúti hidak Magyarországon

Első Lánchíd Bt. 

Gyere velünk vizitúrázni

Yuki Stúdió