2019. február 23-n az épülő dunai hídnál
Épül Komáromnál az új Duna-híd! 2019. február 23-án szombaton az Új Komáromi-híd látogatóközpont-ban jártam. Az előadáson és utána is fotóztam, mutatom fényképeimet.

Miért kell az új Duna-híd ide? Az 1982-ben, Feketeházy János tervezte vashíd a XXI. századi terhelésre nem alkalmas, keskenysége és mai teherforgalom számára elégtelen teherbírása miatt.
A híd fő tervezője Ing. Ladislav Nagy/ Nagy László szlovákiai magyar hídtervező mérnök. Az engedélyezési és a kiviteli terveket a Pont-TERV Zrt. és a DOPRAVOPROJEKT a.s. cégek készítették.
Kilátás az Új Komáromi-híd látogatóközpont emeletéről. Az előtérben a magyar part, közelében az új híd part közeli pillérének előkészítő munkálatai. A túlsó, szlovákiai oldalnál az épülő pilon és a Clark Ádám úszódaru és a segédeszközök. Jobbra a két Komáromot összekötő vasúti acél Duna-híd.


A 252 m-es legnagyobb nyílás alatt az új híd elkészülte után is zavartalanul úszhatnak át majd a tolóhajók is. Jobbra a két Komáromot összekötő vasúti híd részlete.

Az épülő híd terv sziluettje az Új Komáromi-híd látogatóközpont ablakára ragasztva, mögötte balra a valóságban épülő új Duna-híd. Hídfotó: Gyukics Péter.

Közelképem az új Komáromi Duna-hídról.

Ritka látvány különleges élmény az új híd építését nézni.
Jól látható (balra) az épülő pilon, amely a pillértől számítva 98 m, az útpályától mérve 94,5 m magas lesz. Mellette jobbra már a hídpálya helyükre emelt részei láthatók, és a beemeléseket végző Clark Ádám úszódaru. Mindez a szlovákiai oldalon.

Még közelebbről az épülő új Komáromi közúti Duna-híd. Az új híd elkészülte után 602 m hosszú lesz, közvilágítással látják el, a pilon és a kábelek díszkivilágítást kapnak.

Az épülő új híd terv sziluettje az Új Komáromi-híd látogatóközpont ablakára ragasztva, mögötte a valóságban épülő új Duna-híd. Hídfotó: Gyukics Péter.

Az előtérben a komáromi vasúti Duna-híd makettje. A valódi hidat 1908-09 között építették. Ez a híd is csonka sarló alakú volt, akárcsak az itteni (és az esztergomi) közúti Duna-híd. 1945-ben a visszavonuló német csapatok ezt a hidat is felrobbantották. Mostani alakját, szerkezetét az az 1953 és 1954 közötti építés során nyerte el.
A másik komáromi, az új közúti Duna-híd még épül, a tervek szerint 2019 végén készül el. 2 x 1 sávos közúti híd lesz, kerékpáros és gyalogos járdával.

Távlati fotón az épülő új híd a Komárom-Révkomárom/Komarno vasúti Duna-híd magyarországi hídfőjétől.

Közelkép a két Komáromot összekötő vasúti hídról. Középen a hídpálya már helyükre emelt részei láthatók. Balra hátul a beemelésre váró hídpálya-egységek két uszályon, a Dunán.

A révkomáromi / komarno-i parti pillér és hídfő. Figyelemre méltó a parti pillér könnyített, esztétikus kialakítása. Az acél útpálya már a helyére került.