1. EMLÉKÜLÉS A BUDAPESTI GAZDASÁGI ÉS MŰSZAKI EGYETEMEN
A Műegyetem Dísztermében a hidász szakma öt előadással tisztelget a régi és az új Erzsébet híd tervezői és építői előtt.

Dr. Farkas György egyetemi tanár, a Hidak és szerkezetek tanszék tanszékvezető-helyettese nyitotta meg az ünnepi ülést.

A hidász szakma ifjú, középkorú és örökifjú tagjai egyaránt ott voltak a teremben.

Amikor a hóhért akasztják!

Dr. Träger Herbert mérnök úr a világrekorder, 1903-ban átadott régi Erzsébet hídról tartott előadást. Miben volt a mi Erzsébet Duna-hidunk világrekorder? 1903 és 1929 között a legnagyobb nyílású lánchíd volt. A Dunán -a németországi fölső folyószakasz kis hídjait nem számítva- 1972-ig a budapesti Erzsébet híd volt az egyetlen mederpillér nélküli híd. Vagyis: csak a két parton állnak pillérek, a folyóban nem.

Földi András mérnök úr a budapesti hidakat a II. világháborúban ért pusztítást követő roncskiszedésről beszélt. Ő sokat tett ennek a témának a felkutatásáért. 2003-ban Földi András áldozatos munkája nagyban hozzájárult az akkor 100 éve átadott régi Erzsébet hídról való megemlékezés sikeréhez.

Dr. Domanovszky Sándor Széchenyi-díjas mérnök úr előadása az új Erzsébet híd építésének sajátosságairól szólt. Személyes tapasztalatai vannak a régi híd pesti kapujának lebontásában, és az új híd építésében.

Szakmai beszélgetés az előadások szünetében.

Szakmai találkozó az előadások szünetében.

Bácskai Endréné is résztvett a híd megvalósításában. Fiatal mérnökként hívta Őt a nagytudású és tekintélyű Sávoly Pál az UVATARV-be, a tervező stábba. Előadásában az Erzsébet híd utóéletéről beszélt, vetített képeket.

Schulek János mérnök úr az Erzsébet hídnak a budapesti hidak között a városfejlesztésben betöltött szerepéről beszélt.

Dr. Träger Harbert mérnök úr TV interjút ad. A hidászok nagytudású doyenje az új Erzsébet híd újjáépítésében is résztvett.
_____________________________________
2. KOSZORÚZÁS SÁVOLY PÁL EMLÉKTÁBLÁJÁNÁL

Az Erzsébet híd pesti hídfőjénél Kozma Károly mérnök úr emlékezett vissza Sávoly Pálra, akinek az UVATERV-nél munkatársa volt. Sávoly Pál nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező, elismert mérnökként lett 1953-tól UVATERV Hídirodájának vezetője. Ő volt az Erzsébet híd vezető tervezője, az új budapesti híd megálmodója. (Kevesen tudják, hogy a híd újra építéséről meg kellett győzni az akkori döntéshozókat.)

___________________

A hidász szakma nevében Hodik Zoltán, a fővárosi főhidász koszorúzta meg a nagy előd emléktábláját.

________________________________________________________
3. "50 ÉVES AZ ÚJ ERZSÉBET HÍD" című kiállítás megnyitója a MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUMBAN, Budapesten

Az 1903-ban átadott régi Erzsébet híd tágyi emlékei Budapesten, a Műszaki és Közlekedési Múzeum előtt. Balra az avatáskori emléktábla, középen az egyik sas szobor, jobbra kőkorona, mögöttük egy lánclemez. Az első budapesti Erzsébet híd ugyanis lánchíd szerkezetű volt. 26 évig a világ legnagyobb nyílású lánchídja volt. 1972-ig az egyetlen Duna-híd, amelynek csak parti pillérei voltak, vízben állók nem. Akkor, 1972-ben adták át Pozsonyban (Bratislavában) a "Szlovák Nemzeti Felkelés" hídját. 1993 óta "Új híd" a neve. Szlovákul: "Novy Most". Ez ferdekábeles híd, és hátradőlő ferde pilonja teszi különlegessé.

A régi Erzsébet híd átadáskor elhelyezett emléktáblája.

A kiállítást a Műszaki és Közlekedési Múzeum igazgatója, Krámli Mihály úr nyitotta meg. Szépen beszélt a budapesti hidakról, természetesen elsősorban a kiállítás témáját adó Erzsébet hídról.

Két hidász a kiállítás-megnyitó közönségéből: a tárló mögötti ősz úr dr. Domanovszky Sándor Széchenyi-díjas mérnök, aki a régi híd maradványinak bontásában és az új híd építésében is részt vett. Mögötte a hölgy dr. Koller Ida mérnök az UVATERV vezető tervezője, nagy számú szakmai publikáció szerzője. Mindketten elismert szakértők, több budapesti híd építésének fontos alakítói, résztvevői.

A kiállítás nyitánya: elöl a posztamensen a mai híd makettje, és egy elemi kábeldarab. A falon fenn a régi makett fotója, alatta egy-egy panoráma kép a régi és az új budapesti Erzsébet Duna-hídról.

A kiállítás részlete

A megnyitó szakmai beszélgetésre is alkalmat teremtett.

Egy részlet a kiállításból

Az Erzsébet híd építésére irányuló felfokozott figyelmet jelzi a kiállításon látható két festmény is. A figyelem egyik oka az volt, hogy a II. világháború pusztítása után ez a budapesti Duna-híd lett újjá legkésőbb.
___________________________________
2014. december 23-n és 27, 28-n volt látogatható a kiállítás.
2015. január közepétől március végéig a Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény Múzeumban is megtekinthető volt a tárlat.
-----------------------
A kiállítás képeiből mutatok néhányat:

Mi látható a képen? A régi híd próbaterhelése. A terhet akkor a híd felületére kirakott kockakő sokaság adta.

Ez már az új Erzsébet híd próbaterhelésének fotója. 1964. november közepén, a híd alapos átvizsgálása után 126 járművel (villamosokkal, autóbuszokkkal, locsolókocsikkal, trélerekkel, stb.) mintegy 2000 tonnányi teherrel megtörtént a híd statikus próbaterhelése. Ezt a dinamikus próbaterhelés követte. (Erről sajnos még nincs fotónk.)

A régi budapesti Erzsébet Duna híd makettje a Műszaki és Közlekedési Múzeumban. A háttérben a híd tervezésére kiírt nemzetközi tervpályázat két pályaművének rajza látható.

A humornak akkor sem voltak híján.

Már helyén a két kábel, még ott a két szerelőszőnyeg.
__________________________________________
A régi-új Margit hídon haladó 6-os villamoson találkoztam régi kedves ismerősömmel. Ő a közúti közlekedés stratégiai szakértője. A Műegyetem hallgatója és emellett az Esti Hírlap tudósítója is volt. Az építés vezetőjétől kapott engedélyt, hogy ott lehessen a hídon az utolsó merevítőtartó beemelésénél. A pesti oldali hídrész végén állva figyelte a hídzárás izgalmas műveletét. Még 50-60 centi hiányzott a híd összezárásához, ám Ő már átugrott a záró elemre, majd a budai hídrészre, és rohant a Rudas fürdőbe. Ott volt ugyanis a legközelebbi telefonfülke. Onnan tudta felhívni az Esti Hírlap szerkesztőségét, hírül adva a munkafázis sikerét. Még a délután 2 előtti lapzárta előtt leadta a hírt, így már az aznapi, friss lapban megjelenhetett a budapesti Erzsébet híd összezárásának örömhíre.